Esther Perel - terapeut de cuplu
Către toți cei care au iubit vreodată:
să regândim infidelitatea
https://www.ted.com/talks/esther_perel_rethinking_infidelity_a_talk_for_anyone_who_has_ever_loved?language=ro
” De ce înșelăm?
De ce înșeală oamenii fericiți?
Ce anume vrem să spunem prin
„infidelitate”?
E o întâlnire, o poveste de dragoste,
sex plătit, spațiu virtual de chat, un masaj cu final fericit?
De ce credem că bărbații înșeală din
plictiseală sau frica de intimitate și femeile datorită singurătății și
dorinței de intimitate?
E
întotdeauna o aventură sfârșitul unei relații?
In ultimii 10 ani am călătorit prin
toată lumea și am lucrat mult, cu sute de cupluri care au fost distruse de
infidelitate. Există un singur act simplu de abatere care poate
distruge relația unui cuplu, fericirea și chiar identitatea lor: o
aventură amoroasă. Și totuși, acest fapt atât de comun e atât de prost
înțeles.
Așadar, mă adresez tuturor celor care
au iubit măcar o dată.
Adulterul a existat de când s-a
inventat căsătoria, și la fel și tabuul împotriva lui.
De fapt infidelitatea are o tenacitate
pe care căsătoria o poate doar invidia, într-atât încât asta e singura
poruncă repetată de două ori în Biblie: o dată despre a o comite și o
dată despre a te gândi la ea.
Cum împăcăm, așadar, ceea ce e interzis
universal, și totuși se practică universal?
De-a lungul istoriei bărbații erau
practic liberi să înșele fără urmări grave și mai aveau și o grămadă
de teorii biologice și evoluționiste care le justificau nevoia de a
„hoinări”.
Așa că dublul standard e la fel de
vechi ca însuși adulterul.
Dar cine știe ce se-ntâmplă dincolo de
aparențe, nu-i așa?
Când vine vorba de sex, bărbații
se simt presați să se laude și să exagereze, dar pentru femei presiunea e
spre a ascunde, minimiza, nega, ceea ce nu e surprinzător când te gândești
că mai sunt nouă țări unde femeile sunt ucise pentru infidelitate.
Pe vremuri, monogamia însemna o
persoană pentru toată viața.
Acum monogamia înseamnă câte o persoană
pe rând.
Mulți dintre voi ați spus
probabil: „Sunt monogam în toate relațiile mele.”
Pe vremuri ne căsătoream și apoi făceam
sex pentru prima oară.
Acum ne căsătorim și nu mai facem sex
cu alții.
Monogamia nu avea nimic de-a face cu
iubirea.
Bărbații se bazau pe fidelitatea
femeilor ca să știe ai cui erau copiii și cine ia vacile după ce vor
muri.
Toată lumea vrea să știe procentajul
celor care înșeală.
Mi s-a tot pus întrebarea asta de când
am ajuns la conferință. E valabil pentru voi.
Însă definiția infidelității continuă
să se extindă: sexting, pornografia, folosirea în secret a aplicațiilor de
întâlniri.
Așadar, deoarece nu există o definiție
universal acceptată a ceea ce înseamnă infidelitatea, estimările
variază mult, de la 26 la 75 %.
În plus suntem noi înșine contradicții
ambulante. 95% din noi spun că e îngrozitor ca partenerul să mintă în
legătură cu o aventură, dar cam tot atâția spun că ar proceda exact
la fel dacă ar avea ei o aventură.
Mie îmi place o definiție a
aventurii care aduce la un loc cele trei elemente cheie: o relație
secretă, care e „inima” unei aventuri, o anume legătură emoțională mai
slabă sau mai puternică și o alchimie sexuală.
Alchimie e cuvântul cheie, deoarece
entuziasmul erotic e atât de mare încât sărutul pe care doar ți-l
imaginezi poate fi la fel de puternic și fermecător ca atunci când
faci dragoste ore intregi.
Vorba lui Marcel
Proust, imaginația noastră e cea responsabilă de iubire, și nu cealaltă
persoană.
Așadar, nu a fost niciodată mai ușor să
înșeli și nu a fost nicicând mai greu să ții un secret.
Nicicând nu a cerut infidelitatea un
preț psihologic mai mare.
Când căsătoria avea un obiectiv
economic, infidelitatea amenința siguranța economică.
Dar acum căsătoria e un aranjament
romantic, iar infidelitatea ne amenință siguranța emoțională.
Ironia e că obișnuiam să apelăm la
adulter ca spațiu unde căutam iubirea pură.
Dar acum când căutăm iubirea în
căsătorie, adulterul o distruge.
Sunt trei feluri în care cred
că infidelitatea rănește diferit în prezent. Avem un ideal
romantic în care ne concentrăm pe o persoană pentru a ne îndeplini o
listă interminabilă de nevoi: să fie cel mai tare iubit, prietenul meu cel
mai bun, cel mai bun părinte, confidentul de încredere, tovarășul
emoțional, egalul intelectual. Eu sunt aia: sunt aleasă, sunt
unică, sunt indispensabilă, de neînlocuit. Eu sunt Ea. Dar
infidelitatea îmi spune că nu sunt. E trădarea supremă. Infidelitatea
anulează marea ambiție a iubirii. Dar dacă infidelitatea a fost mereu
dureroasă de-a lungul istoriei, astăzi e adesea
traumatizantă, deoarece amenință modul în care ne raportăm la sine.
Pacientul meu Fernando e
marcat. Spune întruna: „Credeam că-mi știu viața. Credeam că știu
cine ești tu, ce e cuplul nostru, cine sunt eu. Acum mă îndoiesc de
tot. Infidelitatea – o violare a încrederii, o criză de
identitate. „Pot să mai am încredere în tine?”, întreabă el. „Pot să
mai am încredere în cineva?”
Tot asta îmi zice pacienta mea
Heather, când îmi spune povestea ei și a lui Nick. Căsătorită, doi
copii. Nick a plecat într-o călătorie de afaceri, iar Heather se joacă pe
iPad-ul lui cu băieții, când vede un mesaj pe ecran: „Abia aștept să
te văd.” Ciudat, gândește ea, tocmai ne-am văzut. Apoi un alt
mesaj: „Abia aștept să te țin în brațe.” Și Heather își dă
seama că nu sunt pentru ea. Îmi mai spune și că tatăl ei a avut
escapade, dar mama ei a găsit o chitanță în buzunar, și puțin ruj pe
guler. Heather continuă să caute și găsește sute de mesaje, schimburi
de fotografii și dorințe exprimate. Detaliile vii ale aventurii de doi ani
a lui Nick îi apar în față în timp real. Înțeleg astfel că
aventurile în era digitală sunt ca o moarte dintr-o mie de tăieturi.
Dar mai e un paradox cu care ne
confruntăm în prezent.
Datorită acestui ideal
romantic, ne bazăm pe fidelitatea partenerului cu o fervoare unică.
Însă nicicând nu am fost mai tentați să
înșelăm, și nu pentru că avem acum noi dorințe, ci pentru că trăim
într-o eră în care ne simțim îndreptățiți să ne urmăm
dorințele, deoarece asta e cultura în care merit să fiu fericită.
Iar dacă se divorța pentru că nu eram
fericiți, astăzi divorțăm pentru că putem fi mai fericiți.
Dacă divorțul era o rușine, azi a
rămâne când poți pleca e noua rușine.
Heather nu poate vorbi cu
prietenii deoarece se teme să n-o judece pentru că încă îl iubește pe
Nick și peste tot primește același sfat: părăsește-l, scapă de
balast. Dacă rolurile ar fi inversate, Nick ar fi în aceeași
situație. Să rămâi e noua rușine.
Deci, dacă putem divorța, de ce
mai avem aventuri?
Presupunerea tipică e că, dacă cineva
înșeală, ceva e în neregulă cu relația sau cu tine.
Dar nu se poate ca milioane de oameni
să fie toți patologici.
Logica e următoarea: dacă ai acasă tot
ce-ți trebuie, nu mai e nevoie să cauți în altă parte, presupunând că
există căsătoria perfectă care ne va imuniza împotriva dorului de
ducă. Dar dacă pasiunea are un termen de garanție limitat? Dacă
există unele lucruri pe care chiar și o relație bună nu le poate nicicând
oferi? Dacă până și oamenii fericiți înșeală, ce înseamnă asta?
Marea majoritate a oamenilor cu care
lucrez nu sunt deloc niște Don Juani cronici.
Ei sunt adesea oameni care sunt
monogami convinși cel puțin pentru partenerul lor.
Dar există un conflict între
valorile lor și comportamentul lor.
Sunt oameni care au fost de fapt fideli
decade întregi, dar într-o bună zi trec de o limită de care nu au
crezut vreodată că o vor trece, cu riscul de a pierde totul.
Dar pentru un dram de ce?
Aventurile amoroase sunt un act de
trădare și o expresie a tânjirii și a pierderii.
În miezul unei escapade se află
adesea un dor și o dorință de a avea o legătură emoțională, noutate,
libertate, autonomie și intensitate sexuală, dorința de a regăsi un sine
pierdut sau o încercare de a readuce vitalitatea în fața pierderii și
tragediei.
Mă gândesc la o altă pacientă,
Priya, care are o căsnicie fericită, își iubește soțul și nu
l-ar răni niciodată.Dar mai îmi spune că a făcut mereu ceea ce se așteptau
cu toții să facă: să fie o fată bună, o soție bună, o mamă bună, să
aibă grijă de părinții ei imigranți. Priya s-a îndrăgostit de
arboricultorul care i-a scos un copac din grădină după Uraganul
Sandy. Cu camionul și tatuajele sale, e chiar opusul ei. La 47 de
ani, aventura Priyei reflectă adolescența care i-a lipsit. Povestea ei
evidențiază faptul că atunci când căutăm privirea altuia, nu e întotdeauna
partenerul nostru cel căruia îi întoarcem spatele, ci persoanei care am
devenit. Și nu căutăm neapărat o altă persoană, ci mai degrabă un alt
sine.
Pretutindeni în lume există un
cuvânt pe care mi-l spun cei ce au aventuri amoroase: se simt vii.
Adesea îmi povestesc despre pierderi
recente: un părinte care a murit, un prieten ce a pierit prea
curând, vești proaste de la medic.
Moartea și mortalitatea trăiesc adesea
în umbra unei idile, pentru că adesea ridică semne de întrebare. Asta
e tot? Mai e și altceva? O să mai continui așa încă 25 de ani? O să
mai simt vreodată ce-am simțit?
M-a făcut să mă gândesc că poate aceste
întrebări sunt cele care îi fac pe oameni să treacă linia, iar unele
idile sunt o încercare de a învinge întunericul, un antidot împotriva
morții.
Contrar a ceea ce ați putea
crede, idilele sunt prea puțin legate de sex și mult mai mult de
dorință: dorința de atenție, de a te simți special, de a te simți
important.
Structura unei aventuri, faptul că
nu poți nicicând să ai iubitul, ține dorința vie.
Ăsta e un mecanism al
dorinței, deoarece incompletudinea, ambiguitatea, te face să dorești
ceea ce nu poți să ai.
Unii dintre voi poate se gândesc că
aventurile nu apar în relații deschise, dar nu e adevărat.
Mai întâi discuția despre monogamie nu
e totuna cu discuția despre infidelitate.
Se pare însă că până și atunci
când avem libertatea de a avea alți parteneri de sex, tot suntem
ispitiți de puterea fructului oprit, adică dacă facem ceea ce nu ar trebui
să facem, atunci simțim că facem cu adevărat ceea ce ne dorim.
Le-am spus unora dintre pacienții
mei că dacă ar putea aduce în relația lor 10% din îndrăzneala, imaginația
și verva pe care le pun în escapadele lor, probabil nu ar trebui să vină
la mine.
Așadar, cum ne vindecăm după o
aventură?
Dorința are rădăcini adânci. La
fel și trădarea.
Se poate însă vindeca.
Unele aventuri sunt precum clopotele de
înmormântare pentru relații care erau deja pe moarte.
Altele deschid ușa unor noi
posibilități. Majoritatea cuplurilor care au trecut prin experiența
escapadelor rămân împreună.
Altele abia vor supraviețui, iar
altele pot să transforme o criză într-o oportunitate. Vor putea transforma
asta într-o experiență generativă. Mă gândesc mai mult la partenerul
înșelat, care spune adesea: „Crezi că eu nu mi-am dorit mai mult? Dar
nu eu sunt cel care a înșelat.” Acum că aventura a ieșit la iveală, și
ei ajung să ceară mai mult, și nu mai trebuie să investească într-o
situație care nu funcționa prea bine nici pentru ei.
Am observat că multe
cupluri, imediat după escapadă, datorită acestei „dezordini” ce poate
duce la o nouă ordine, vor avea discuții profunde, sincere, deschise, așa
cum nu au mai avut de mult. Partenerii care nu mai erau interesați
sexual devin înfierbântați de o dorință pe care nu și-o pot
explica. Ceva legat de frica de a pierde va reaprinde dorința, și va
deschide drumul unui nou tip de adevăr.
Când o escapadă iese la iveală, ce
pot face concret cuplurile?
Știm de la traume că vindecarea începe
când vinovatul recunoaște că a greșit.
Așadar,
pentru partenerul care a înșelat, pentru Nick, un lucru e să pună
capăt aventurii, dar celălalt e actul esențial de a exprima vina și
remușcarea de a-și fi rănit soția.
Adevărul e că am observat că
destul de mulți oameni care au aventuri se simt îngrozitor de vinovați că
și-au rănit partenerul, dar nu se simt vinovați pentru aventura în
sine. Diferența asta e importantă.
Nick trebuie să aibă grijă de
relație. Pentru un timp, trebuie să devină apărătorul hotarelor. E
responsabilitatea lui să o clădească, deoarece dacă se gândește la
asta, poate să o elibereze pe Heather de obsesie și de nevoia de a se
asigura că aventura e dată uitării, și că încrederea începe să se
reclădească.
Dar pentru Heather, sau pentru
partenerii înșelați, e esențial să facă lucruri care le readuc sentimentul
propriei valori, să se înconjoare de iubire, de prieteni și de
activități ce readuc bucuria, sensul și identitatea.
Chiar mai important însă e să nu
mai caute detalii sordide: Unde erai? Unde ați făcut-o? Cât de des? E
mai bună la pat ca mine? Sunt întrebări care aduc mai multă durere și te
țin trează noaptea.
În schimb, treci la ceea ce eu numesc
„întrebările investigative”, cele care caută sensul și motivele: Ce a
însemnat escapada asta pentru tine? Ce ai putut exprima sau trăi cu ea și
nu mai puteai cu mine? Cum te-ai simțit când te-ai întors acasă? Ce
apreciezi la noi? Ești mulțumit că s-a terminat?
Fiecare aventură va redefini o
relație și fiecare cuplu va decide care va fi moștenirea
aventurii.
Aventurile însă rămân și nu vor
dispărea.
Dilemele iubirii și dorinței nu se
reduc la răspunsuri simple alb-negru, bine-rău, victimă și răufăcător.
Într-o relație trădarea ia multe
forme.
Sunt multe feluri în care ne trădăm
partenerul: desconsiderare, neglijare, indiferență, violență.
Trădarea sexuală e doar un mod de a-ți
răni partenerul.
Cu alte cuvinte, victima unei
aventuri nu e întotdeauna victima într-o căsnicie.
M-ați ascultat și știu ce vă
gândiți: are un accent francez, cu siguranță e pro aventuri.
Vă înșelați. Nu sunt
franțuzoaică. Și nu susțin aventurile.
Dar deoarece cred că o aventură poate
să ducă și la ceva bun, mi s-a pus adesea o întrebare ciudată: dacă
aș recomanda-o vreodată.
Nu vă recomand să aveți o
aventură așa cum nu vă recomand să aveți cancer, dar știm că oamenii
care au fost bolnavi vorbesc adesea despre cum boala le-a oferit o nouă
perspectivă.
Întrebarea care mi s-a tot pus de când
am ajuns la această conferință și am spus că voi vorbi despre infidelitate
a fost: pentru sau împotrivă?
Am spus „Da”.
Privesc aventurile dintr-o perspectivă
dublă:
* pe de-o parte durere și
trădare,
* pe de altă parte dezvoltare și
căutare de sine prin celălalt.
Ce ți-a făcut ție și ce-a însemnat
pentru mine.
Când un cuplu vine la mine după o
aventură care a ieșit la iveală, le spun adesea: „În prezent în
Vest, majoritatea avem două sau trei relații sau căsnicii, iar
unii chiar cu aceeași persoană. Prima căsnicie s-a terminat. Ați vrea
să clădiți o a doua împreună?”
Vă mulțumesc!”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu