miercuri, 31 martie 2021

"Dame roumaine"

Putem sa ne iubim tara in fel și chip. Prin gesturi mici și simțiri mari. Dar și gesturi mari.
Un tablou expus la un muzeu din Boston care înfățișa o femeie în port românesc își găsește corectă și nobila atribuire.
Mulțumim Grațiela Buzic !





" In urma cu aproape 8 ani descopeream aceasta imagine care prezenta un tablou aflat la Muzeul din Boston sub denumirea de "Armenian woman".

Timp de aproape 3 ani am cautat urme ale acestui tablou si dovezi ale faptului ca era vorba despre o romanca. Atunci cand am gasit dovezile am scris la Boston, dar a fost nevoie de ceva insistenta ca sa bage in seama scrisorica mea.

Intre timp incercam sa gasesc sustinere in acest demers si pentru asta m-am adresat unei televiziuni, care a fost initial interesata dar apoi nu a mai dat niciun semn. Noroc ca s-au aliniat planetele si cei de la muzeul din Boston au schimbat denumirea tabloului. Abia atunci, brusc, a devenit si televiziunea din nou interesata de subiect. Am aparut la tv. si am publicat un articol in franceza, in care nu numai ca povesteam ce s-a intamplat cu tabloul, dar si sustineam ca sursa lui de inspiratie e regina Elisabeta, care probabil a inspirat, poate sugerat si chiar finantat acest tablou care a fost expus la Salon la Paris cu denumirea de "Dame roumaine".

Faptul ca intr-un articol al reginei publicat in 1893 se gaseste aceasta ilustratie si ca ulterior articolului publicat am gasit si o carte postala romaneasca unde era reprodusa aceeasi imagine sustineau aceasta ipoteza.

Azi am mai gasit o dovada in revista "Familia" n.19 din 9/21 mai 1882: "România la Salonul din Paris este si ea reprezentata bine. Era un moment unde se facea la salon italiance, acum se fac românce; am văzut, scrie corespondintele "Românului", o domnisoara imbracata in costum national facuta de un frances, o alta cu denumirea "Une dame roumaine". "

In ceea ce priveste acea televiziune, pana la urma a fost de mare ajutor, fiindca doar faptul ca i-a abordat pe cei de la muzeul din Boston a facut ca ei sa dea o declaratie despre contributia mea la identificarea tabloului. Eu de la ei nu am primit nici macar o confirmare ca au primit documentele si ca vor verifica.

Azi tabloul nu mai este in rezervele muzeului, ci este expus.

Alt castig este ca avem inca un tablou de Bridgman intitulat "Româncă", vandut acum doua luni cu acest titlu tocmai pentru ca s-a facut legatura cu cel din Boston. "

Grațiela Buzic


https://www.facebook.com/photo.php?fbid=2164353347032300&set=pb.100003729678009.-2207520000..&type=3



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu